PÅSKLOV OCH SJÄLVKÄNSLA

Wow... Vår bloggtorka har under de senaste dagarna varit ekvivalent med Sahara's öken, heh. Till mitt försvar så har jag varit rätt så upptagen! Vi börjar från början, shall we.

Måndag innebar samhällsredovisning, orkesterövning och råplugg inför matte- och spanskprov på onsdagen. På tisdagen ägnade jag eftermiddagen åt att leta fram i stort sett allting jag kunde hitta i hippie-väg ur hela min familjs garderober, varför återkommer jag till senare. Efter ett svårt spanskprov och ett 2,5 timmars långt matteprov på onsdagen fick jag äntligen åka till ungdomsgruppen i Ulricehamn, där det bjöds på kakbuffé och träffa de fina människorna där. Bland annat umgicks jag med Lukas och Josefin, bara för att dem är awesome.

Idag, sista dagen innan påsklovet hade vi volleybollturnering i skolan, men klasstema hippie (därav det febrila sökandet efter passande kläder). Dagen fortskred utan större problem, och vi lyckades till och med vinna en av våra matcher! *stolt*.

Det bästa på dagen (förutom att få sluta) var trots allt Cajsa Tengblad's föreläsning som kickstartade dagen. Hon pratade om självkänsla, och lyckades få in både ätstörningar, dödsfall, humor, rädsla för att tala offentligt och relationer med en glassgubbe. Jag tänker inte återberätta hela föreläsningen, men kontentan var att vi alla har en kärlekstank inom oss, som hela tiden behöver fyllas på med kärlek (till exempel i form av kramar och snälla ord). För att göra detta måste vi släppa blicken från oss själva, och se på varandra, inte "fastna med blicken i naveln" som hon uttryckte sig. Fjärilar är de enda vingbeklädda djur som inte kan se sina egna vingar. På samma sätt kan vi människor inte alltid se vår egen skönhet. Därför måste vi uppmuntra varandra, och framför allt älska oss själva, just för att kunna älska varandra. Att klanka ner på sig själv och tycka att man inte duger är ju också en form av självfixering, varför är det då förbjudet att tycka att man är riktigt bra? Det gäller att ignorera Sveriges fula "lagomideal" och se på sig själv med samma blick som man ser på dem man beundrar.

Helgen som kommer är påskhelgen, och jag ser fram emot allt det härliga som det innebär. Imorgon fyller dessutom Julia år, och vi ska fira henne med påskmys och tårta. Wie! Jag ska försöka uppdatera lite oftare i fortsättningen, hoppas att ni älskar mig även om jag inte gör det.

För ett litet tag sedan fick jag en negativ kommentar som jag inte visste hur jag skulle hantera, eftersom jag tycker att ogillande är väldigt jobbigt, då jag vill vara så diplomatisk som möjligt. Jag rådfrågade en vän till mig som svarade "Så länge du är den du är och säger vad du tycker så är du så bra som du kan vara!". Jag blev glad. Han är bra.

Nu ska jag sova, och njuta av min nyfunna ledighet. Peace out!

Ellen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0